Alla inlägg den 19 oktober 2019

Av Jennie Hedlund - 19 oktober 2019 21:55

Mycket som händer..
Mycket som har hänt..
Livet är inte förevigt...
Man stannar upp när något händer..
Livets mening stannar till..
Man tänker till..
Stannar till..
Stanna upp..
Ur och springer i ekorrhjulet utan att komma nån vart..
Vart är jag påväg..?
Vart är min hälsa påväg...?
Magsår yrsel stickningar och tryck i bröstet och... magont..och magkramper..
Mycket som snurrar i mitt huvud..
Tankarna galopperar..
Flyger iväg..
Hjärnspöken..
Oro som gnager inom olika områden..
Känner hur kroppen ropar stopp..
Nära den berömda väggen igen nuddar den var och varannan dag..
Livet är här och nu..
Livet är det som pågår medan man grubblar över gammalt eller planerar framåt..
Nuet det är här och nu min kropp mår uselt jag försöker ge en hyfsad bra bild utåt..
Tappa fotfästet vill man ju inte..
Känner mig inte lika glad längre..
Vart tog glädjen vägen.. Glädjen över vardagen..
Vågar inte vara glad när jag väl mår bra då och då för nästa dag mår jag dåligt igen.
Tänkt att jag vill planera mera grejer roliga grejer som gå ut och äta, boka evenemang, men jag vill inte och orkar inte planera in något då dagsformen är så olik dag för dag..
Hjärtat slår magen molar yrsel.. Ljuden känns så starka jag hör inte min egen röst inombords det surrar detta ständiga surr inom mig plus alla ljud runtomkring..
Det gör mig trött yr kan inte sortera upp ljud.. Haft så förrut förra hösten.. Minsta lilla ljud känns som en orkester stör mitt inre brus.. Bruset inombords.. Brus när jag är med andra människor och brus när jag är själv.. Jag känner mig ensam när jag är själv och vill vara själv när andra är i närheten..
Det gäller att leva i nuet..
Ta tillvara på dagen...
Varför ödsla tid på att bekymra sig och oro sig...
Varför inte bara leva här och nu..
Det måste jag bli bättre på..
Leva här och nu..

//J. H

Av Jennie Hedlund - 19 oktober 2019 21:07

Passion. Passion var det som fick mig att välja yrket som förskollärare. Passion för att se barns tindrande ögon lysa upp av glädje när nytt lärande och nya upptäckter sker. Passion av att se barnens självförtroende och deras utveckling och lärande är ovärderligt. Minns passionen varför du valde yrket från allra första början var det en föreläsare som sa. De orden fastnade hos mig. Har länge och ofta känt denna känsla av passion men då åtstramning av verksamheten med ekonomi och ökade nyckeltal(antal barn per pedagog) så har denna passion tyvärr kommit längre och längre bort ifrån mig. Fysiska och psykiska tecken på att det är pressat läge leder ganska naturligt till sjukskrivningar. Önskar att politikerna kunde komma ut i verkligheten där vi som kämpar i motvind jobbar på, trots att många odds är emot oss. Som att springa i motvind i 100km/h varje dag tillslut orkar varken kroppen eller knoppen mer. Våra barn i förskola ska få den undervisning som de har rätt till men utan förutsättningar så är det en omöjlig ekvation. Pedagoger går itu inombords av att vara otillräckliga medan politiker inte ser verkligheten utan bara siffror och har ingen aning hur pedagoger sliter sig själva itu. Det är verkligen dags att vakna upp och satsa på förskolan NU inte rusta ner den och göra att pedagoger springer i motvind tills de rasar och deras passion slocknar. Det är NU det behövs satsas inte om flera månader eller år. Det är verkligen pressat läge. Det gäller våra barn, de är framtiden!

Presentation

Mamma till tvillingpojkar födda i v.25+6 i juli-2012.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards