Alla inlägg under november 2018

Av Jennie Hedlund - 23 november 2018 22:22

Att bli bemött som prematurmamma..
Med andra behov och inre ryggsäck än andra föräldrar..
Ett helt annat perspektiv och erfarenheter än andra föräldrar..
Värt att tänka på..
Så många för tidigt födda som föds och kunskap om dessa är nödvändigt för att kunna möta och bemöta dessa barns behov och förutsättningar.. och deras föräldrar..
Och att bemöta prematura föräldrar.. också en viktig del..
Som prematurmamma/pappa har man andra behov än andra föräldrar.. Ryggsäcken som dessa föräldrar bär på kan vara mycket tyngre och större än andra föräldrars.. Hur bemöter samhället oss prematurföräldrar?
Förskola skola BVC finns förståelse och kunskap om prematuritet,? Man får kämpa och beskriva berätta förklara försvara åter och åter igen..i olika delar av samhället, på sjukhus besök, BVC, förskola och andra vårdinrättningar..
Andra erfarenheter..
Andra kunskaper..
Traumatiska händelser..
Klart att det satt spår..oavsett resa..

Det gör oss som prematurförälder till en grupp med andra behov än föräldrar till fullgångna barn..

//J. H



Av Jennie Hedlund - 14 november 2018 18:11

Snart december och jul.
Vara ute i tid med julklappar det är ett mål. Många mål och framförallt "göranden" och känslan av att jämt ligga efter...
Jakten på att hinna med...
Strävan...
Prestationskrav..
Tid...
Hemma. Vilar. Mycket på sistone kroppen sagt ifrån. Bäst att stanna upp. Andas. Därefter ta nya tag. Stanna upp i en kropp som är på högvarv dag som natt inte helt lätt men nödvändigt. Det viktigaste av allt är hälsan. Utan en bra hälsa kämpigt. Livet fungerar inte när kraven är för stora. ouppnåeliga.. Man är ju bara människa. Dygnet har inte fler än 24h. Och i dessa tider börja summera reflektera m.m Hinner det, nu när jag är hemma några dagar. Behöver verkligen.
Andas. Varva ner. Prioritera. Omprioritera. Omvärdera. Stanna upp i allt. Vart leder det, mot väggen.. In i väggen. Den berömda väggen. Eller in i dimman. Man blir förvirrad, tappar verklighetsuppfattning. Hjärnan stängs av. Kroppen berättar att det är fel, den mår inte bra... Jag ser flera tecken på obalans. Hjärtklappning yrsel kognitiva problem ljud och ljuskänslig. Hjärnan klarar inte av att ta in vanliga intryck som tidigare. Måste tänka hela tiden. Hur gör jag. Skriva lappar för att minnas. Kvinnligt fenomen, press, prestationskrav, stress, ett virrvarr av tankar som håller min hjärna igång dag som natt. Trötthet som inte går över.
Trycka på "paus".. Det har jag gjort nu. Paus i att hinna hämta sin själ som försvunnit på vägen när jag jagat tiden och kollat efter andra saker. Full fart så att själen försvunnit. "Dags att stanna upp så att själen kommer ifatt"..

Av Jennie Hedlund - 7 november 2018 21:07

Det är lätt att fokusera på sådant som varit jobbigt men med perspektiv kan jag även se positiva erfarenheter nu i efterhand som att livet som sådant fått en ny insikt, livet är så skört, att inte ta något för givet, att vara tacksam.
Sedan att det gett lärdomar om sjukvården, termer och att ifrågasätta, många sjukvårds kontakter, många som jag även idag har kontakt med och flera som jag tackat i efterhand...
Att min kropp inte tagit sån skada av graviditeten..
Att vi fått haft våra barn 3,5 månad längre än andra..
Insett vilka som verkligen brytt sig när det verkligen gäller.. när livet vändes upp och ner.
Dem ligger mig varmt om hjärtat och lär så förbli.
//J. H

Presentation

Mamma till tvillingpojkar födda i v.25+6 i juli-2012.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards