Direktlänk till inlägg 29 november 2015

Stå upp för ogrundade värderingar och ifrågasättande. .

Av Jennie Hedlund - 29 november 2015 15:38

Är det så att prematurförälder att man få kämpa för sin rätt och stå upp förklara berätta problematik m.m ja det är sannerligen så. Värderingar och verbal o icke verbalt bemötande är i särklass något som går till en gräns. Sjuka nu igen vad är det nu? Fortfarande sjuka? Suck ifrågasättande, värderingar ogrundade är något som man har mött fler än en gång i olika situationer och sammanhang. Berätta åter att ja dom är födda i v.25 infektionskänsliga bpd andningsproblem..ej utv lungor m.m m.m Möttes av ngn som sa att en spruta för immunförsvaret skulle byggas upp, kanske skulle hjälpa. Att lungorna växer på sig och deras kroppar skulle bli mer rustade av en "spruta". Ja vad säger man? Det går inte att komma ifrån att de är extremt för tidigt födda i v.25 Vi är så oändligt glada över att dom överlevt och klarat livhanken så värderingar och ifrågasättande kring deras återkommande problematik kring infektioner och andn.svårigheter där börjar bägaren nå sin kant.  En strategi kring hur man gång på gång ska handskas med ifrågasättanden icke verbala pustande och "nu igen..vad är det nu..är båda sjuka igen..?" Känner att inom sig behöver man rusta upp stå upp för samtidigt som att det gör att man bryts ner vi som redan haft det tufft...vore konstigt om ingen problematik visade sig i fsk eller i övriga av samhällets institutioner efter att ha vägt 708gr resp 895gr vid födseln. Samlar på mig ofta för att man blir överrumplad och ställd för att därefter komma på att "det där skulle jag ju ha sagt" och sedan när man tänker att nu ska jag säga det så rinner det ut i sanden och göms inombords eller glöms bort. Det är inte bra det äter upp en när man samlar och samlar för att spara, men spara för vem och varför. Dags att kämpa och stå upp istället men det är som en kick down i det innersta. Men det kommer en dag då kommer allt som ett brev på posten, det är nästan som jag längtar för det kommer. Och det kommer kännas så skönt att få lätta på tankarna och känslorna. Kanske mer kunskap om prematuritet lösa upp bubblan kring att få en storm av ifrågasättande och värderingar i en hop emot sig. Är det just okunskapen som slår emot oss ytterligare ett tecken på att kunskap om extremt för tidig födsel behöver spridas i samhällets olika instanser organisationer såsom mvc bvc förskola, skola, lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar. 


Det tar på krafterna att bli ifrågasatt, kraften i att hela tiden i olika vårdkedjor fått stå upp för barnens behov och det fortsätter. Men om man kan ta det på rätt sätt så är det inget problem men hur mycket, hur ofta, ska det fortsätta. Det är säkerligen ett livstidsprojekt, men däri kommer jag/vi alltid stå upp oavsett ifrågasättande och värderingar. Det är väl en kraft som prematurförälder, vi vet hur barnen kämpat, vi vet vad dom gått igenom, behöver, tecken på andningssvårigheter m.m därför är vi starkare än nånsin samtidigt som det krävs en förståelse och kunskap i samhället om prematuritet, för barnrns bästa och för deras föräldrar.  Unviker säkerligen att onödig kraft går åt till att bli ifrågasatt och kunskap föder även oss prematurföräldrar till att släppa lite på det ansvaret vi bär på utifrån vår extremt tuffa och jobbiga resa som vi genomgått. Nu vill vi bara njuta och önska att kunskap sprids så att vi inte behöver axla det alltför stora ansvaret i att få förklara åter och åter igen hur det varit, hur det är och varför.


Trevlig första advent/Jennie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Hedlund - Fredag 3 maj 18:32

När du När du inser att dina barn som du hållt i en handflata nu börjar närma sig din egen längd blir man knockad till marken av livets fantastiska mirakel. Det är så att orden inte räcker till. Man är så tacksam långt in i själen att mina två mirak...

Av Jennie Hedlund - Fredag 9 feb 00:31


Idag fick jag en sån lycklig känsla inombords när jag hämtade mina killar att de snart är 12 år de som har legat och fått plats i en handflata vardera. Det är otroligt. Man förstår inte vilken enorm tacksamhet. En vanlig förälder känner tacksamhet ...

Av Jennie Hedlund - Onsdag 3 jan 01:04

Tänker att nya året nu ska jag inte fokusera på att oroa mig för saker innan de händer. Jag är expert på att annars oroa mig månader veckor dagar innan något sedan när väl dagen är här så har jag oftast oroat mig helt i onödan. Helt meningslöst. Ibla...

Av Jennie Hedlund - 8 december 2023 22:47

Min bok finns nu på flertalet bibliotek. Det är inte bara att ge ut en bok man ska marknadsföra den också. Det är en lycka i sig att se hur ens egna innersta berättelse kommer ut bland andra som ska läsa och ta del av ens personliga tankar. Lite ...

Av Jennie Hedlund - 6 december 2023 23:20

Traumatiska händelser avlöst varandra trauma på trauma det är lite så livet fungerat de senaste 11,5 åren. I förra veckan fick ena sonen hjärnskakning och i samma veva min ena bror hamnade på sjukhus när han tuppade av. Oro oro det är lite melodin i ...

Presentation

Mamma till tvillingpojkar födda i v.25+6 i juli-2012.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards